Trafikinformation
Nedan hittar du aktuell trafikinformation för Snälltåget i Sverige. För trafikinformation i Danmark, Tyskland och Österrike hänvisar vi till stationernas avgångstavlor.
Läs om planerade trafikstörningar längre ner på sidan. Där hittar du också information om vad du har för rättigheter vid en försening som överstiger 60 minuter.
Busshållplatser Karlskrona–Alvesta
Snälltågets anslutande buss Karlskrona–Alvesta angör följande hållplatser:
Karlskrona – bussen avgår från Kungsplan.
Ronneby – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge E.
Karlshamn – bussen avgår från hållplatsen Karlshamn Centrum Väst, läge A, som ligger nere i centrum (alltså inte vid järnvägsstationen). Visa hållplatsen i Karlshamn på Google Maps (öppnas i ny flik).
Tingsryd – bussen går från hållplats E
Växjö – bussen avgår från resecentrum, hållplatsläge X.
Alvesta – bussen avgår från hållplats D, vid Sjögatan. Följ skyltning för ersättningstrafik. Se karta till hållplatsen i Alvesta (öppnas i ny flik).
Information om tågnummer
I vissa fall skiljer sig turnumret du har på din biljett och skyltningen på stationen.
Tågnummer på biljett | Tågnummer på stationens tavlor och skyltar |
---|---|
311 Stockholm - Malmö | 3941 |
312 Malmö - Stockholm | 3942 |
10300 från Tyskland | 300 |
10300 Malmö - Stockholm | 3940 |
10301 Stockholm - Malmö | 3943 |
Norrköping → Malmö
Tåg 3901Storlien → Malmö
Tåg 3921Spårnummer och förändrade tider är preliminära och kan ändras.
Planerade trafikavvikelser
Här informerar vi om planerade trafikstörningar. För akuta trafikstörningar på mer än 30 minuter skickar vi SMS till ditt mobilnummer som du angav när du bokade din resa.
København ersätts av København Ørestad
Alla tåg som skulle stannat på København Syd stannar istället på København Ørestad fram till 14 december.
Banarbete vid Järna, påverkar avgångstider från Stockholm och Södertälje 1–15 augusti
Banarbetet innebär tidigare avgångstid för tåg 3941/311. Måndag till fredag, från 1 augusti till 15 augusti, avgår tåget 09.05 från Stockholm och 09.27 från Södertälje Syd.
Banarbete i Tyskland 27 juli–3 augusti
Tåg 301/10301 med avgång 27.7-30.7 kommer att göra uppehåll i Hamburg-Harburg istället för Hamburg Hbf på grund av arbeten vid Hamburg Altona. Det innebär en senare ankomsttid till Berlin Zoo 09.36.
Tåg 301/10301 med avgång 31.7 kommer att göra uppehåll i Hamburg-Harburg istället för Hamburg Hbf på grund av arbeten vid Hamburg Altona. Det innebär en senare ankomsttid till Berlin Hbf, Dresden-Neustadt och Chemnitz Hbf. Tiderna kommer att uppdateras inom kort.
Tåg 300/10300 med avgång 28.7 och 31.7 kommer att göra uppehåll i Hamburg-Harburg 00.50 istället för Hamburg Hbf på grund av arbeten vid Hamburg Altona. Det innebär en senare avgångstid från Hamburg, men påverkar inte ankomsttiderna i Danmark och Sverige.
Tåg 300/10300 med avgång 29.7 kommer att avgå tidigare från Berlin GESUNDBRUNNEN 17.43 (stannar inte vid Berlin Hbf) och gör uppehåll vid Hamburg-Harburg 22.06 (stannar inte vid Hamburg Hbf). Detta på grund av arbeten vid Hamburg-Altona och mellan Hamburg och Neumunster.
Tåg 300/10300 med avgång 30.7 kommer att avgå från Berlin GESUNDBRUNNEN 21.05 (stannar inte vid Berlin Hbf) 21.05 och stannar vid Hamburg-Harburg 01.00 (stannar inte vid Hamburg Hbf). Detta på grund av banarbete vid Hamburg-Altona. Ankomsttiderna i Danmark och Sverige påverkas inte.
Tåg 300/10300 med avgång 3.8 kommer att avgå från Hamburg-Harburg 23.49 istället för Hamburg Hbf. Övriga avgångs- eller ankomsttider är opåverkade.
Banarbete Danmark 1–3 augusti 2025
Tåg 301 med avgång den 3 augusti får en senarelagd avgångstid och därmed senare ankosmttid till Tyskland. Tågen natten mellan fredag och lördag ställs in.
Banarbeten som påverkar tåg 3920/3921 till och från Jämtland
Tåg 3920 med avgång 2/8 går via Södra Stambanan och inte Göteborg på grund av banarbete i Mölndal.
Tåg 3920 med avgång 23/8 går via Göteborg på grund av ett arbete på södra stambanan.
Tåg 3920 med avgång 16 samt 30 augusti och 20 september stannar inte i Uppsala.
Tåg 3921 med avgång 31/7 är senarelagd från Storlien på grund av ett banarbete på Norra Stambanan. Tåget går inte via Göteborg utan direkt till Malmö på grund av ett banarbete vid Mölndal.
Tåg 3921 med avgång 17/8, 31/8 och 21/9 har tidigare avgångstid från Jämtland. Anslutande transfer från Storulvån, Vålådalen, Trillevallen och Edsåsdalen anpassas.
Banarbete Hässleholm–Alvesta 23–24 augusti, 11–12 oktober 2025
Snälltågets avgångar omleds via Västkusten med förlängda restider som följd. Tågen stannar inte i Eslöv, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping eller Norrköping dessa datum.
Banarbete Lund–Hässleholm 6–9 september, 18–19 oktober 2025
Banarbetet medför längre restider mellan Malmö och Hässleholm. Tågen stannar inte Eslöv dessa dagar.
Mitt tåg är försenat – vad har jag för rättigheter?
Dina rättigheter när ditt tåg beräknas ankomma mer än 60 minuter försenat till slutstationen
- Du kan avbryta din resa och få återbetalning av den del du inte rest. För att få återbetalning måste du avboka din resa innan tågets nya planerade avgångstid.*
- Du kan välja att bli ombokad till annan avgång med Snälltåget. I nuläget måste du kontakta Snälltågets Kundtjänst för detta.*
- Du kan fortsätta att resa och har då rätt till ersättning vid försening, om inte förseningen beror på tredje mans beteende, till exempel personpåkörning, folk i spåret eller extraordinära omständigheter, såsom svåra väderförhållanden som inte Snälltåget kan påverka.
* Ett nattåg kan köra in tid under natten, så för att nattåget ska beräknas bli sent till slutstationen krävs det en försening på mer än 180 minuter vid avgång. Det är tidtabellen på den senaste biljetten som ska jämföras med den aktuella förseningen.
Jag riskerar att missa min anslutning med nästa förbindelse – vad gäller?
Om du reser vidare med ett annat av Snälltågets tåg eller vår anslutande buss
Ska du fortsätta din resa med Snälltågets tåg eller anslutande bussar inväntar vi oftast den andra förbindelsen, till exempel om du reser med Snälltågets anslutande buss. Lyssna på utrop ombord på tåget, eller ta kontakt med tågpersonalen.
Om du reser vidare med annat tåg- eller bussbolag – och har Resplusbiljett
Om du köpt hela resan vid samma tillfälle och det står Resplus på din biljett, omfattas du av Resplus kom-fram-garanti. Det innebär att vi hjälper dig att ta dig till slutstationen som står på din Resplusbiljett. Kontakta tågpersonalen på det tåg som du reser med. Om tåget är försenat redan före avgång, kontakta Snälltågets Kundtjänst.
Om du har köpt separata biljetter
Har du köpt en inrikes biljett med Snälltåget och gjort ett separat köp av annan färdbiljett med annat tåg- eller bussbolag (eller annat färdmedel) gäller inte någon kom-fram-garanti. Snälltågets ansvar gäller då endast till den destination som står på din biljett med oss.
Missad anslutning vid internationell resa
Vid internationella resor samarbetar Snälltåget med andra tågbolag genom överenskommelsen AJC (Agreement of Journey Continuation). I överenskommelsen ingår bland andra CD, DSB, DB och ÖBB. Om du köpt en resa med två bolag som ingår i AJC och missar anslutningen, har du rätt att resa vidare med nästa avgång med samma bolag – utan extra kostnad.
AJC gäller även om biljetterna köpts separat, så länge du har haft tillräcklig bytestid. Snälltåget rekommenderar minst 45 minuters bytestid i till exempel Köpenhamn, Hamburg eller Berlin. För att kunna resa vidare behöver du ett förseningsintyg från Snälltåget. Intyget utfärdas av tågpersonalen och ska visas upp tillsammans med din ursprungliga biljett.
Jag vill avbryta min resa.
Vill du avbryta din resa? Gå till Min resa, ange bokningsnummer och e-postadress och klicka på Sök. I bokningsdetaljerna klickar du på Avboka.
Jag vill fortsätta min resa och ansöka om ersättning.
Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenat vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 782/2021 artikel 17 (öppnas i ny flik).
För att ansöka om ersättning, gå till Min resa. Ange bokningsnummer och e-postadress och klicka på Sök för att få fram din bokning. I bokningsdetaljerna klickar du på Försenad?. Knappen visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.
Vi ersätter inte för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller sveda och värk.