Det här är Snälltåget

Vi på Snälltåget drivs av att ge våra resenärer en trevlig och prisvärd resa! Snälltåget tar dig mellan Malmö och Stockholm året runt. Under hösten och vintern går Snälltåget hela vägen från Malmö via Stockholm till Jämtlandsfjällen och på våren och sommaren kan du åka med oss till Berlin. Till Blekinge, Växjö och Jönköping tar du dig vidare med våra egna anslutningsbussar – Snälltåget på väg.​

Snälltåget är mindre än de flesta aktörer i tågbranschen och kan därför erbjuda dig en lite mer personlig resa. Vi vill få dig som resenär att alltid känna dig sedd och välkommen ombord och försöker ge dig så bra service som möjligt. Vi har också en riktig restaurangvagn som vi kallar för Krogen, med varm mat, kall dryck och mysig inredning. Och det kanske bästa av allt; vi håller våra priser låga! 

Vår historia

Året är 2006. Avregleringen av SJ:s monopol inleds. En liggvagn blir skadad när ett nattåg ska växla i Luleå. Vi får erbjudandet att köpa den och resterande nio vagnar av samma modell. Så det gjorde vi! Ett nytt tåg var fött.

2007, den 31 januari, gick det första tåget på sträckan Göteborg - Stockholm - Åre - Storlien, i samband med Alpina VM i Åre. Tåget hette Utmanartåget och var det första nattåget som kördes i direkt konkurrens med SJ.

2008 körde vi nattåg till Åre och på sommaren körde vi norra Europas längsta nattågslinje Malmö - Stockholm - Narvik.

2009 fattade Riksdagen beslut om att det även skulle vara möjligt att köra trafik i konkurrens med SJ vid veckosluten. Den 3 juli 2009, exakt på minuten när det var möjligt att köra första avgången så rullade vi ut från Stockholm C mot Malmö C. Vilken härlig känsla!

2010 genomfördes den totala avregleringen av SJ:s monopol och därmed kunde vi etablera oss med en tätare tidtabell och nå flera resenärer som ville ha en prisvärd resa mellan Malmö och Stockholm. Sedan vi startade har vi sett att genomsnittspriset för en tågresa på sträckan Malmö - Stockholm gått ner med över 50 kr. Något som förstås har gynnat samtliga tågresenärer på sträckan.

2012 startade vi vår- och sommartrafik till Berlin, en av Europas mest spännande städer.

2013 i november bytte vi namn från Veolia Transport till Snälltåget. Vi har fortfarande samma ägare, franska Transdev, men vill med varumärket Snälltåget skapa en tydligare bild av vad vi står för.

2014 startade vi vintersporttrafik till Vemdalen i samarbete med Destination Vemdalen.

2016 startade vi direkttåg till Tjejvasan och Vasaloppet i samarbete med Vasaloppet. Den 5 oktober fick vi även nya lok!

2017 firar vi 10-årsjubileum med fler vagnar, egna anslutningsbussar till Växjö och Blekinge och sist men inte minst: Tåg till fjällen på hösten!

2018 rullar våra nyrenoverade sittvagnar och restaurangvagnar ut i trafik Malmö – Stockholm.

2019 startar vi anslutningsbussar Jönköping – Nässjö. Vi lanserar webbokning till 30 tyska städer och köper 10 liggvagnar för att utöka trafiken Malmö - Berlin 2020 med 150%. Ramundberget, Tänndalen läggs till i linjenätet för Snälltåget på väg och i samarbete med Inlandsbanan provar vi att köra nattåg till Södra Lapplandsfjällen. Enligt Differ är Snälltåget det sjätte grönaste varumärket i Sverige och tvåa vad gäller transporter.

2021 har vi premiär för nattågslinjen Stockholm–Malmö–København–Hamburg–Berlin, som ersätter tidigare linjen Malmö–Berlin över Trelleborg–Sassnitz. Premiär för Snälltåget i Danmark i och med detta. Vi utökar trafiken till Jämtland och kör nu juli–september och från mitten på december till slutet på april.

2022 Snälltåget fyller 15 år och startar en ny linje Malmö–Salzburg för skidresenärer till Österrike, som också blir EUs längsta nattågslinje på ca 170 mil. Trafiken till Berlin utökas linjen körs över 200 dagar per år. Vi kör även några dagar till Dresden och ett tåg till Oktoberfest i München.

2023 vinner Snälltåget Grand Travel Awards hållbarhetspris, blir eget järnvägsföretag i Danmark och kör vårt första tåg till Österrike på sommaren. Snälltåget väljer att arbeta med European European Chicken Commitment för en bättre djurvälfärd. Beslutet inkluderar all kyckling vi köper in och samtliga kriterier kommer att vara uppfyllda till år 2026.