Kontakt med Snälltåget

Hur kan jag komma i kontakt med er?

Du hittar svaret på vanliga frågor nedanför på denna sida.

Du kan också maila in din fråga/ärende på snalltaget@snalltaget.se eller skicka ett meddelande genom Facebook Messenger. Vi är på plats alla dagar mellan 08:00 och 21.00. 

Upplever du ett problem ombord ska du alltid kontakta tågpersonalen.

Om ditt ärende gäller försening, gå till Min resa och knappen "Försenad" efter att du har rest alla resor som finns i bokningen.

Du kan också komma i kontakt med oss på telefon 040-669 62 00 alla dagar 09.00–18.00. 

Bokning och biljetter

Var kan jag köpa biljett med Snälltåget?

Du kan köpa din biljett här på Snälltåget.se eller genom vår Kundtjänst. Bokar du genom vår Kundtjänst tillkommer en avgift på 100 kr om biljetten kan bokas här på webben.

Du kan även köpa din biljett via Togrejse.dk och Centralens Resebutik i Kalmar.

Som företag kan du även köpa biljett mot faktura genom våra återförsäljare.

Gäller Interrail på Snälltåget?

Ja, Interrail gäller på Snälltåget, men du måste betala en tilläggsavgift. Priser på platsreservationer för Interrail finns på denna sida. Du bokar via Snälltågets Kundtjänst.

Jag har inte fått min biljett.

Kika gärna i skräpposten så att mejlet från oss med din PDF-biljett inte har hamnat där.

Har du inte fått din biljett – maila oss på snalltaget@snalltaget.se med uppgifter om ditt namn, telefonnummer, vilken station du ska stiga på och vilken avgångstid så försöker vi hjälpa dig så fort som möjligt. Är det tätt inpå avgång kan du fråga tågpersonalen innan du går ombord på tåget.

Vi vill lägga till fler eller ändra personer i vår kupé, kan vi göra det?

Vill du lägga till fler personer i kupén så måste du boka om din resa. Är ni färre behöver ni inte boka om. Vi behöver veta vilka resenärer som är ombord på tåget och detta är särskilt viktigt i den gränsöverskridande trafiken då resenärslistorna lämnas till polis och tull.

Vi ska resa fler än sex personer.

Skicka ett mail till oss på snalltaget@snalltaget.se med uppgifter hur många ni ska resa, namn, telefonnummer och ålder så gör vi bokningen åt er. Du betalar med Visa, MasterCard, Paypal eller Swish på Snälltåget.se.

Vad gäller kring ombokning och återköp?

Snälltågets biljetter som köps via Snälltåget.se är ombokningsbara. Mot tillägg kan biljetten även vara återbetalningsbar.

Köper du en biljett samma dygn som du ska resa (Egen kupé i nattåg sex dygn före avresa) är biljetten inte omboknings- eller återbetalningsbar.

Biljetten skall avbokas eller ombokas senast 24 timmar före avresa, för egen kupé i nattåg skall avbokas senast sju dygn före avresa.

Du ombokar genom att först avboka din resa. 

När en ombokningsbar biljett avbokas får resenären ett värdebevis som består av biljettpriset minus en avgift om 50 kr per sträcka och resenär. Värdebeviset gäller för köp av resor inom 365 dagar. Värdebeviset kan användas för att köpa en ombokningsbar resa med Snälltåget. 

Är den nya biljetten dyrare måste du betala en mellanskillnad. Är biljetten billigare kan du använda värdebeviset fler gånger.

Har du köpt din biljett genom oss på Snälltåget så kan du avboka eller omboka din resa här. En återköpsbar biljett går inte att boka om, den går bara att boka av. Vid avbokning av en återbetalningsbar biljett betalar du motsvarande avgifter som för en ombokningsbar biljett.

Hur får jag reda på när ni öppnar bokningen?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så blir du först att få veta när vi öppnar bokningen framåt i tiden.

När kör ni till Berlin?

Mer om våra avgångar till Berlin hittar du på Snälltåget.se/Berlin.

Måste även små barn ha biljett?

Alla resenärer måste ha biljett på Snälltåget, även små barn.

Även om ett spädbarn sitter i famnen behövs det oftast lite mer utrymme, vilket är till fördel både för dig och ditt barns resa, men även för dina medresenärer. Tänk på att barnvagnar ska fällas ihop före ombordstigning. Små barn som delar bädd i egen kupé på nattåg behöver ingen biljett.

Inför din resa

Hur mycket bagage får jag ta med?

Du får ta med dig följande ett handbagage av maxmåttet 55x45x25 cm och ett mindre personligt föremål, t ex handväska.

Ska du resa med mer bagage rekommenderar vi att du bokar en egen kupé. 

På våra tåg till Jämtlandsfjällen rekommenderar vi att du checkar in skidor och annat större bagage i vår resgodsvagn som går i tåg 3900/3901 och 3920/3921.

Kan jag ta med mig barnvagn ombord på tåget?

Ja, men du måste fälla ihop din barnvagn innan du går ombord eftersom tågets dörrar och passager är smala. Plattformen och tåget har också en höjdskillnad som gör att du måste lyfta in vagnen.

Kan jag värma barnmat ombord på tåget?

Ja, vi kan värma barnmat i köket i vår restaurangvagn. Vi värmer dock endast barnmat och inte annan medhavd mat. 

Kan jag ta med mig sällskapsdjur?

Sällskapsdjur är välkomna ombord i särskilt anvisad djuravdelning. Du får ta med dig ett sällskapsdjur per resenär och ska vara på golvet. Från 12 december 2023 betalar du extra för att ta med dig djur, motsvarande summa som om du reser med ett barn under 16 år.

När du bokar dagtåg väljer du "Jag vill resa med djur" i första steget i webbokningen. 

På våra nattåg till Jämtland är det möjligt att resa med sällskapsdjur i sittvagn eller i Egen kupé till Undersåker, Åre, Duved, Enafors och Storlien. Bokning av sällskapsdjur i nattåg sker genom Kundtjänst.

På våra nattåg till Berlin är det möjligt att resa med sällskapsdjur i Egen kupé. Bokning av sällskapsdjur i nattåg sker genom Kundtjänst.

Av hänsyn till allergiker får sällskapsdjur inte färdas i andra delar av tåget, undantaget är ledarhund som får medfölja även i övriga utrymmen.

Kan jag ta med min cykel?

Cykel får medföras ombord på våra fjälltåg som går på sommaren och hösten. Av utrymmesskäl är det inte tillåtet att ta med cykel ombord på våra andra tåg.

Kan jag resa med rullstol eller elektrisk rullstol?

Vid resa med rullstol gäller följande förutsättningar: Våra vagnar är inte i nivå med perrongen och det saknas lift till tågets ytterdörrar och du måste själv kunna ta dig ombord. Höjdskillnaden är ca 65 centimeter från plattform. Tågets ytterdörrar är ca 60 cm breda och efter vestibulen finns det passager som är 45 cm breda. Tågets toaletter är trånga och inte anpassade för rullstolar och det finns inga särskilda platser för rullstolar ombord på tåget, dessa måste fällas ihop och hanteras som bagage.

Elektriska rullstolar kan med dessa förutsättningar inte användas vid resa med våra tåg.

Finns det restaurangvagn på tåget?

På alla våra avgångar inom Sverige har vi med vår restaurangvagn "Krogen". 

På våra tåg till Tyskland har vi en mindre servering av dryck och snacks.

 

Behöver jag boka bord i Krogen?

Vill du njuta av varm mat, dricka öl eller vin måste du boka bord i förväg. Vi erbjuder även möjligheten att ta med kaffe, te, läsk, vatten, smörgåsar, fika och godis till din sittplats ute i tåget.

Var hittar jag mer information om Snälltågets biljettregler?

I våra resevillkor hittar du vår biljettregler, allmänna villkor för tågresor och vår integritetspolicy.

Under resan

Jag kan inte koppla upp mig på Wi-Fi ombord.

Vårt nätverk ombord heter Snalltaget eller Snälltåget. Du måste öppna en webbläsare för att komma åt vår startportal som finns på snalltaget.se/internetombord. Är du inte aktiv på en timme loggas du automatiskt ut och måste logga in igen. 

Tänk på att hastigheten är begränsad. Wi-Fi finns endast inom Sverige.  Vagnarna som går till/från Berlin har inget Wi-Fi i dagsläget.

 

Är mitt tåg eller buss försenad?

Information om aktuella och planerade trafikförändringar finner du här.

Beräknas ditt tåg eller buss bli mer än 30 minuter försenat informerar vi dig även på det SMS-nummer du angav i din bokning.

Mitt tåg är försenat - vad har jag för rättigheter?

Som resenär har du följande alternativ om Snälltåget beräknas mer än 60 minuter sent till slutstationen.

A) Du kan avbryta din resa och får pengarna tillbaka (gäller även biljetter som inte är återköpsbara). För att få pengarna tillbaka måste du först avboka din resa innan tågets beräknade avgångstid från din station. Du kan avboka din resa via Min resa. För att få återbetalning (eller nytt värdebevis om resan är betald med värdebevis) måste du efter att du avbokat biljetten även skicka ett mail till snalltaget@snalltaget.se där du uppger ditt bokningsnummer.

B) Väljer du att fortsätta resan och tåget blir 60-119 minuter försenat vid ankomst har du rätt till 25 % ersättning av biljettpriset och är tåget mer än 120 minuter försenat har du rätt till 50 % av biljettpriset i ersättning.

Du ansöker om ersättning via Min resa.

Vid extraordinära händelser såsom kraftigt oväder och tredje mans beteende, t ex spårspring och att spåret stängs av räddningstjänst eller polis utgår ingen ersättning vid försening.

Var förseningen redan känd när du köpte din biljett har du ingen rätt till ersättning.

Vad händer om tåget blir sent och jag missar anslutande buss eller tåg?

Anslutningar mellan Snälltågets tåg och bussar inväntar normalt ett försenat tåg. Om vi inte kan vänta, löser vi så att du får åka vidare på annat sätt med nästa förbindelse eller ersättningstrafik.

Ska du resa vidare med något annat bolag än Snälltåget räknas resan som en separat resa rent juridiskt, och vi kan tyvärr inte hjälpa dig mer än med information om nästa förbindelse. Se därför till att du har gott om tid vid tågbyten. Snälltåget har inget ansvar att ersätta dig för nya biljetter eller för följdförseningar på grund av att Snälltåget är försenat.

Efter resan

Vad vänder jag mig om jag glömt något ombord på Snälltåget?

Skicka ett mail till snalltaget@snalltaget.se med ditt bokningsnummer, vilken dag du reste med oss och en beskrivning på det du har glömt, så kontaktar vi dig om vi får in det du söker.

Mitt tåg blev försenat – har jag rätt till ersättning?

Om du har rest med Snälltåget och tåget blev mer än 60 minuter försenad vid ankomst kan du ansöka om ersättning enligt EG 782/2021 artikel 17. Det gör du när hela din resa (fram och åter) har kommit fram till slutstation enligt tidtabell under min resa. Knappen heter Försenad? och finns längst ner och visas först när sista tåget i din bokning har kommit fram.

Vi ersätter inte för utlägg för merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller "sveda och värk".

Jag är inte nöjd – jag vill reklamera min resa!

Om ditt ärende gäller försening, gå till Min resa och knappen "Försenad" efter att du har rest alla resor som finns i bokningen.

Gäller din fråga något annat än försening, skicka till snalltaget@snalltaget.se med ditt bokningsnummer och en beskrivning på vad du inte är nöjd med.

Om du har problem med ett internetköp och inte lyckas lösa det med näringsidkaren, kan du använda EUs plattform för att skicka in ditt klagomål till ett godkänt tvistlösningsorgan.